sobota, 25 czerwca 2016

Rozciąganie. Dlaczego jest takie ważne?

Jeszcze dwa lata temu, rozciąganie kojarzyło mi się z przykrym, bolesnym obowiązkiem, który trzeba odbębnić po treningu, najszybciej jak się da. Zazwyczaj przychodziły mi na myśl odległe, ale jakże pamiętne lekcje wychowania fizycznego w szkole: rozciąganie przy drabinkach i stresujące testy poziomu rozciągnięcia... brrrr! Moje podejście do stretchingu diametralnie się zmieniło, zrozumiałam bowiem, że to nieodłączny element treningu, którego nie można lekceważyć. Jasne, początki są ciężkie - wiem coś o tym, ponieważ sama byłam bardzo nierozciągnięta, a dojście do poziomu rozciągnięcia przeciętnego człowieka, kosztowało mnie kilkanaście sesji stretchingowych. Po tym czasie, zaczęłam czerpać prawdziwą przyjemność z trwania w pozycjach rozciągających. Stretching pozwala się wyciszyć i uwolnić napięcie z mięśni, poprawia krążenie i oczywiście zwiększa zakres ruchów. Zacznijmy od początku...


Typy rozciągania

Kiedy czeka nas porządny wycisk na siłowni, jazda rowerem, bieganie czy fitness, musimy przygotować mięśnie do pracy, "obudzić je" i rozgrzać, by trening był bardziej wydajny i skuteczny - w tym celu stosuje się krótkie rozciąganie dynamiczne. Rozciąganie dynamiczne to seria ćwiczeń rozciągających takich jak np. wymachy jednej nogi w przód czy pulsacyjne skłony. W rozciąganiu statycznym, w przeciwieństwie do dynamicznego, pozycje są przytrzymywane co najmniej 15 sekund i pogłębiane z każdym wydechem. Ten typ rozciągania stosuje się po treningu i nie należy go omijać, chociażby dlatego, iż zmniejsza ryzyko zakwasów.

Na tej stronie znajdziecie masę pozycji rozciągających na każdą partię ciała.


Dlaczego należy się rozciągać?

Zapewne widzieliście kiedyś starszą osobę, która nie potrafi schylić się, by założyć buty. Jak myślicie, czym to jest spowodowane? Wykluczmy oczywiście wszelkiego rodzaju zwyrodnienia i choroby przewlekłe. Dla większości z Was to, co teraz napiszę będzie szalone, ale naprawdę - uważam, że niedołężność w wieku podeszłym jest w dużej mierze spowodowana brakiem odpowiedniej ruchomości stawów. Głęboko wierzę w to, iż treningi i (przede wszystkim) rozciąganie, uczynią moje emeryckie życie, lepszym. Jeśli chcecie być sprawni na starość i podnieść jakość swojego życia, nie pozostaje Wam nic innego, jak wdrożyć stretching do codziennych treningów. Jak już wcześniej wspomniałam, rozciąganie pozwala się wyciszyć, "uspokoić" rozgrzane do czerwoności mięśnie (jeśli np. tak jak ja dziś, robiłyście nogi i pośladki), rozluźnić je oraz usprawnia krążenie, co jest szczególnie ważne, jeśli masz z nim problem, tak jak ja. Ponadto rozciąganie mięśni świetnie wpływa na sylwetkę, czyniąc ją smuklejszą.  Dla tych, do których powyższe argumenty nie przemówiły, mam jeszcze jeden... Regularne rozciąganie na pewno pozytywnie wpłynie na Wasze życie seksualne.


Dodatkowo stretching można wzbogacić o pracę z wałkiem do masażu mięśni, który przyniesie im ulgę. Tutaj znajdziecie więcej informacji o rollerze. Cena takiego sprzętu waha się od 50, do nawet 200 złotych. Zanim jednak sprezentujecie sobie taki, kliknijcie w link, który podałam wyżej i dowiedzcie się istotnych rzeczy o tym wałku.


Jak długo się rozciągać?

Jeśli chodzi o stretching dynamiczny, nie należy przesadzać z długością, pamiętajmy bowiem, że ma to być seria pulsacyjnych ruchów rozgrzewających mięśnie (pulsujcie, nie "zrywajcie się", bo możecie doprowadzić do kontuzji). Myślę, że 5/10 minut wystarczy (choć ja skłaniałabym się raczej przy pięciu). Rozciąganie statyczne może trwać 10 minut, może 15, ale przyznam, że kiedyś zdarzało mi się mieć sesje trwające nawet do pół godziny. Ważne, by to nie było takie sobie rozciągnięcie na tzw. "odczepne", ma to być kilka, świadomych pozycji powtarzanych co najmniej dwa razy i przytrzymywanych, najlepiej, pół minuty.


Najlepsza muzyka do rozciągania

Osobiście uwielbiam się rozciągać (mówię oczywiście o stretchingu statycznym) wsłuchując się w kojące dźwięki oceanu, fletów japońskich, indiańskich czy dzwonków tybetańskich. Taka muzyka ma działanie terapeutyczne, ponieważ pozwala się nie tylko wyciszyć, ale również na chwilę "zatrzymać" i oczyścić umysł, pobyć "tu i teraz", sam ze sobą,

Uzdrawiająca muzyka reiki
Japońskie flety, ptaki i fortepian
Indiańskie flety
Dźwięki oceanu

To oczywiście tylko moje propozycje, ktoś może lubić rozciągać się do jazzu lub bossa novy. Ważne, by wiedzieć co Cię odpręża.


Inspirujące osoby na dziś:

Fauja Singh


Pan, którego widzicie na zdjęciu, urodził się w 1911 roku i przebiegł maraton w Toronto w wieku ponad stu lat! Wielki szacunek dla tego pana. Jako biegacz na pewno dużo się rozciąga :) Artykuł o tym człowieku, przeczytacie tutaj, na stronie internetowej najlepszego magazynu dla biegaczy.


Cliff Young


Cliff Young był zwykłym farmerem, który zajmował się zwierzętami i żył sobie całkiem spokojnie, do czasu gdy w wieku 61 lat postanowił wziąć udział w biegu na - uwaga - 875 kilometrów! Jego niesamowitą historię poznacie tutaj.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz